Hlavní formulář
Po spuštění aplikace se zobrazí hlavní formulář. Dominantní plochu na formuláři zaujímá datová tabulka se záznamy. Nad ní je hlavní nabídka, ve které jsou soustředěny všechny funkce, dále nástrojový panel s tlačítky nejčastěji používaných funkcí. Mají stejný význam jako položky nabídky, jen jsou pohotověji dostupné. U spodního okraje je stavový panel. Na něm jsou aktuální údaje o celkovém počtu záznamů, aktuální pozici vybraného záznamu, pracovní režim tabulky (prohlížení, vkládání, editace) a přehledy o příjmech a výdajích za aktuálně vybraný záznam i za celou tabulku. Program podporuje tzv. horké klávesy podle obvyklých konvencí. Zkratky horkých kláves jsou uvedeny za položkami nabídek nebo v popiskách tlačítek, které se objeví po zaměření myší.
Hlavní formulář s tabulkou
Popis Hlavní nabídky
Soubor
- Export záznamů - umožní exportovat data pokladní knihy do několika formátů pro použití v jiných programech. Postup je zde.
- Import záznamů - umožní importovat data, více zde.
- Tisk pokladní knihy (Crtl+Alt+P) - vytiskne se sestava celé knihy (všech záznamů databáze). Měsíce jsou odděleny do samostatných oddílů. Tato funkce je výhodná, pokud se pokladní kniha tiskne najednou, např. po účely celoročního přehledu.
- Tisk pokladní knihy rozšířené - vychází z předchozí sestavy, navíc je doplněna o kolonku Plátce/příjemce. Kolonky jsou hodně stísněné, jsou nastaveny tak, že pokud výraz překračuje za ohraničení kolonky - je oříznut. Toto chování lze snadno upravit na zalamování výrazu na další řádek a tím zůstane zachovaný celý obsah, ale sestava pozbyde přehlednosti.
- Tisk pokladní knihy úplné - vychází z předchozí sestavy, navíc je doplněna o kolonku Poznámka/kód. Kolonky v tomto počtu už by se na standardní rozvržení (list A4 na výšku) nevešly, proto je zvolena orientace A4 na šířku.
- Příjmy a výdaje za zvolené období, tato sestava je novinkou ve verzi 1.5, je velice univerzální, nahrazuje tři původní sestavy - za rok, měsíc a zvolené období. Po spuštění se objeví dialog na upřesnění zadání počátku a konce požadovaného období. Pro potřebu měsíčního přehledu nemusíte zdlouhavě nastavovat počáteční a koncové datum, stačí v dialogu v rozbalovacím seznamu vybrat položku měsíce a data se nastaví automaticky. Rok se odvozuje z aktuálního data, což většinou vyhovuje. Je možné ho změnit nastavením koncového data s libovolným datem požadovaného roku nebo kliknout na tlačítko roku. Na dialogu je dále zátržítko, kterým můžete přidat kolonku Plátce/Příjemce (na úkor kolonky Popis). Stav zátržítka se "pamatuje" pro příští použití. Kolonky Popis a Plátce/Příjemce jsou nastaveny tak, že text, který je delší než šířky kolonek je prostě odříznutý. Toto chování je možné snadno změnit tak, aby se v dlouhý text v tomto případě zalomil na další řádku. Ale je to na úkor přehlednosti, proto je spíše vhodnější použít sestavu s tiskem na A4 na šířku a kolonky roztáhnout.
- Tisk dokladu (Ctrl+P) - vytiskne Příjmový/výdajový pokladní doklad pro aktuálně vybraný záznam. Podle toho, ve které kolonce je uvedena částka se doklad automaticky upraví na příjmový či výdajový. Údaje o uživateli programu, jméno pokladníka atd. se převezmou z nastavení programu, zde se může nastavit i typ dokladu a případně jeho rozvržení na stránce (jeden nebo dva doklady).
- Tisk dokladů za měsíční období nabídne k náhledu a tisku všechny doklady za zvolené měsíční období, které se může nastavit v dialogu podobně jako u sestavy Příjmy a výdaje za zvolené období.
- Konec - ukončí program.
Tiskový modul je název pro zařízení, které obstarává veškerý tisk včetně náhledu a export do PDF. Umožňuje i úpravu podoby tisku. Pro uživatele představuje tiskový modul rozhraní v podobě tohoto formuláře.
Podrobnější popis je uveden v samostatné kapitole věnované tiskovému modulu, stručně jen tedy význam kláves. Tlačítko Náhled zobrazí sestava u tak, jak bude vypadat po vytištění, tlačítko Export PDF zkompiluje sestava do souboru formátu PDF, tlačítko Tisk odešle tiskovou úlohu přímo na tiskárnu bez možnosti vizuální kontroly, tlačítko Editace spustí návrháře sestav, který umožní úpravu sestavy nebo vytvoření nové sestavy podle uživatelských požadavků a tlačítko Storno přeruší výstup sestavy a zajistí návrat do hlavního formuláře.
Úpravy
- Kopírovat záznam (Ctrl+F) - vloží celý aktuální záznam jako text do schránky Windows
- Hledat (Ctrl+F) - vyvolá dialog Hledat pro zadání hodnot vyhledávání.
- Hledat další (F3) - vyhledává každý další výskyt podle zadání v dialogu Hledat
- Přejít na záznam (Ctrl+G) - vyvolá
dialog
kde je možné do textového pole zadat číslo v uvedeném rozpětí. Stiskem tlačítka Ok dojde k přesunu na záznam s tímto pořadovým číslem.
Data
- Nový záznam (Ins) - vyvolá formulář Nový záznam, po vyplnění a potvrzení se do databáze vloží nový záznam (připojí se nakonec databáze).
- Editovat záznam (Shift+Ins) - vyvolá formulář Editace záznamu, po provedených změnách a potvrzení tlačítkem Ok, se tyto změny uloží do aktuálního záznamu. Formulář je možné vyvolat i poklikáním v tabulce na řádek zvolené záznamu.
- Odstranit záznam (Shift+Del) - odstraní záznam. Protože jde o nevratný proces, je před ním vyžadováno bezpečnostní potvrzení.
- První záznam (Home) - navigační příkaz, zajistí přechod na první zaznam.
- Předcházející záznam (Up, Left) - navigační příkaz, zajistí přechod na předcházející záznam.
- Následující záznam (Down, Right) - navigační příkaz, zajistí přechod na následující záznam.
- Poslední záznam (End) - navigační příkaz, zajistí přechod na poslední záznam.
Klávesy PageUp zajistí odstránkování v datové tabulce o stránku nahoru, PageDown o stránku dolů.
Poznámka: Informace o aktuální pozici a celkový počet záznamů jsou uvedeny v číselné podobě ve spodní části formuláře. V případě, že je aktuální záznam na první resp. na poslední pozici jsou tlačítka pro přechod vzad resp. vpřed graficky odlišená zešednutím a nereagují na klávesnici ani na myš, jsou tzv. neaktivní. Jejich funkce v tomto okamžiku pozbývají svůj význam.
Nástroje
- Nastavení prostředí - se definuje na formuláři stejného jména Nastavení prostředí.
- Vytvoření nové číselné řady dokladů - tato položka nabídky v sobě ukrývá poněkud spornou funkci přečíslování všech dokladů podle průběžné číselné řady. Spornou z toho důvodu, že asi není korektní podle představ finančního úřadu. Jde však o vyžadovanou (a užitečnou) funkci uživatelů, takže záleží na nich, jak si ošetří řádné vedení pokladní knihy.
- Obnova setřídění (Refresh) - po
spuštění programu se do tabulky hlavního formuláře
načtou všechny záznamy ze souboru databáze. Záznamy
jsou setříděné podle kritérií Datum, Id (v tomto
pořadí). To znamená že rozhodující je uvedené
datum a dále v rámci jednoho dne se záznamy řadí
podle pořadí vložení (Id). Pole Id je číslo, které
je jedinečné, tvoří primární klíč všech
záznamů a přidějuje se automaticky. Viz struktura databáze.
V případě, kdy se v záznamu datum dodatečně změní, záznam zůstane na původní pozici, nezařadí se. To se ukázalo jako praktické. Nové setřídění nastane pouze při novém startu programu. V případě požadavku na setřídění není třeba program restartovat, stačí aktivovat funkci Obnova setřídění. - Výpis sumáře - vyvolá textové pole s výpisem sumáře příjmů, výdajů a zůstatku. Text je možný vybrat a zkopírovat do schránky Windows pro přenost do jiného programu.
- Přehled filtrovaných záznamů (Alt-F) - vyvolá formulář Přehled filtrovaných záznamů. li>Číselník plátců / příjemců - vyvolá formulář Číselník.
Nápověda
- Podrobná nápověda (on-line) (F1) - otevře kontextovou nápovědu na webových stránkách autora. Nápověda pracuje on-line, takže pro její vyvolání je nutné připojení k internetu.
- Pokladní kniha - domovská stránka - vyvolá stránku o programu na webu autora
- ID produktu - vypíše číslo produktu do textového pole. Toto číslo je potřebné pro registraci programu. Údaj je možné vybrat a zkopírovat do schránky pro přenos do registračního formuláře. Je to bezpečnější než opis. Nesmí dojít k chybě, protože jinak dojde ke zdržení procesu registrace.
- O programu - zobrazí panel se základními informacemi o programu
Poslední změna dokumentu: 11.02.2024 11:20:33.